„Cukier krzepi, ale Wedel jeszcze lepiej”

Blaszana puszka po kakao firmy E. Wedel ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

„Cukier krzepi, ale Wedel jeszcze lepiej” – to jedna z wersji popularnego w międzywojennej Polsce sloganu „Cukier krzepi”, stworzonego przez Melchiora Wańkowicza w 1931 roku. W istocie produkty firmy Wedel – czekolada do picia i ta w tabliczkach, kakao oraz Ptasie Mleczko to ponadczasowe desery. Powszechnie znane i lubiane, obecne w polskich domach od przeszło 160 lat, kojarzą się z przyjemnością i błogimi chwilami.

Początki firmy, będącej potentatem na rynku słodyczy w Polsce, sięgają 1851 roku. Wtedy to Karol Wedel podjął odważną biznesową decyzję i założył fabrykę czekolady oraz sklep przy ulicy Miodowej w Warszawie. Ryzyko było duże, ponieważ w połowie XIX wieku wyrobów czekoladowych w Polsce nie znano, a bardzo drogie ziarna kakaowca pozyskiwano z trudem. Sukces Wedla przyszedł po roku, gdy jego pierwszy produkt – karmelki śmietankowe – podbiły serca warszawiaków. Przez kolejne 80 lat, aż do wybuchu II wojny światowej, firma świetnie prosperowała, a pełen rozkwit osiągnęła pod rządami Jana Wedla, wnuka Karola a syna Emila, który w historii zapisał się tym, iż ze swojego podpisu uczynił słynne logo firmy. Ten najmłodszy z rodziny Wedlów w 1934 roku wybudował jedną z najnowocześniejszych fabryk w II Rzeczypospolitej. To właśnie w niej powstały receptury na słynne Ptasie Mleczko, Mieszankę Wedlowską czy czekoladę Jedyna. Produkty Wedla przez lata eksportowano do wielu krajów Europy, Stanów Zjednoczonych i Japonii. Wedlowie tak bardzo dbali się o wysoką jakość surowców do produkcji czekolady, że zdecydowali się nawet na zakup plantacji kakaowych w egzotycznych krajach.

Blaszana puszka po kakao firmy E. Wedel, lata trzydzieste XX w., fot. Mateusz Kozielecki, Muzeum Miasta Gdyni, dzięki uprzejmości muzeum

Graficzny motyw owoców kakaowca i wypływającego z nich strumienia aromatycznego kakao, trafiającego wprost do porcelanowej filiżanki zdobi blaszaną puszkę będącą opakowaniem jednego z flagowych produktów firmy Wedel w latach trzydziestych XX wieku – kakao. Puszka ta powstała w krakowskich Zakładach Przemysłowych dla Wyrobu Reklam Artystycznych i Opakowań z Papieru i Blachy „Artigraph” SA, założonych w 1929 roku. Firma „Artigraph” wytwarzała różnorodne produkty reklamowe, na przykład wywieszki, plakaty i emaliowane szyldy z blachy. Zakład zajmował się również produkcją opakowań do produktów spożywczych, takich jak marmolada, olej oraz konserwy mięsne i rybne, a także blaszanych pudełek na kremy pielęgnacyjne do twarzy i ciała oraz  pasty do obuwia.

Blaszana puszka po kakao firmy E. Wedel, lata trzydzieste XX w., fot. Mateusz Kozielecki, Muzeum Miasta Gdyni, dzięki uprzejmości muzeum

Puszka po kakao E. Wedla, przyciągająca wzrok egzotyczną grafiką ukazującą ciemnoskórego mężczyznę z koszem pełnym owoców kakaowca na głowie, dzięki ocynkowanemu wnętrzu i barwnie malowanej warstwie zewnętrznej stanowiła atrakcyjne wizualnie opakowanie spożywcze wielokrotnego użytku. Tego rodzaju blaszane pudełka na kawę, herbatę czy właśnie kakao były, obok szklanych i ceramicznych naczyń, najbardziej charakterystycznymi i najpopularniejszymi pojemnikami wypełniającymi kuchenne półki w międzywojennej Polsce.

 

Weronika Szerle

 

Powrót ZOBACZ NA OSI CZASU
drukuj wyślij facebook
Gdzie szukać gwarancji szczęścia? Kolekcja solniczek Muzeum Żup Krakowskich
Międzynarodowe rozmowy telefoniczne w międzywojennej Polsce, czyli kilka słów o aparacie telefonicznym ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni
Marzenie każdej nowoczesnej pani domu w międzywojennej Polsce. Kuchenka elektryczna „Gródek” ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni
Modna „Pani” w międzywojennej Gdyni. Główka modniarska ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni
Polski sukces w Paryżu! "Pory roku" Zofii Stryjeńskiej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie

Tłum i jednostka. Zryw „Solidarności” na obrazach Gizeli Pierzyńskiej-Bossak w zbiorach Muzeum Miasta Gdyni

Jak bez mydła myć jasne i ciemne włosy. Saszetka szamponu Czarna główka ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni
Pierścień w Bałtyku. Projekt witraża "Zaślubiny Polski z morzem" Małgorzaty Łady-Maciągowej z Muzeum Regionalnego w Siedlcach
Prosty sposób na gorącą kąpiel. Gazowy piecyk kąpielowy „MARS” ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Tajemniczy cień i kolejka SKM. Obraz Konstantego Gorbatowskiego ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

 

SPLENDOR DAWNEGO SZCZECINA. KUBEŁEK DO CHŁODZENIA SZAMPANA ZE ZBIORÓW MUZEUM NARODOWEGO W SZCZECINIE