Product placement w stylu retro

Komedia Michała Waszyńskiego "ABC miłości"

Niektórym może się wydawać, że lokowanie produktu w filmach to zjawisko stosunkowo nowe. Nic bardziej mylnego. Już przed wojną w filmach roiło się od różnych towarów, które nie przypadkiem znalazły się na planie. Jednym z najlepszych przykładów jest komedia Michała Waszyńskiego „ABC miłości”.

 

Główny bohater filmu, Wincenty Poziomka – aktor amator, w spadku po stryju dziedziczy sklep spożywczy. Umiejscowienie akcji filmu w sklepie dawało niemal nieograniczone pole do zareklamowania produktów codziennego użytku. We wnętrzu widzimy plakaty reklamowe piwa, mydła Schicht, kawy Pluton, margaryny Tryumf i Amada, na półkach można dostrzec między innymi bombonierkę Fuchsa, piwo Haberbusch i Schiele, proszek od bólu głowy Kogutek, pastę do butów Dobrolin czy proszek do prania Radion. Mało tego, nazwy niektórych produktów padają nawet w dialogach. Sprzedawca poleca klientowi na przykład herbatę Kiachta i czekoladę Fuchsa. Tak zwanemu lokowaniu ulegały nie tylko produkty, ale także usługi. W jednej ze scen oczarowana klientka mówi do Wincentego: „Jak pan to pięknie powiedział, zupełnie jak w kinie Apollo”. Najprawdopodobniej właściciel tego kina również miał swój wkład finansowy w produkcję filmu.

 

Wnętrze sklepu Wincentego Poziomki, fotos z filmu Michała Waszyńskiego ABC miłości, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny

 

Akcja nie jest skomplikowana. Bezrobotny artysta amator, nieposiadający żadnych warunków, lecz marzący o wielkiej karierze, otrzymuje w spadku delikatesy. Istnieje jednak jeden warunek: musi zaopiekować się swoją młodziutką kuzynką Basią do czasu uzyskania przez nią pełnoletniości. Z artystycznym polotem prowadzi sklep, omal nie doprowadzając go do upadłości, a w wolnych chwilach uczy swą podopieczną aktorstwa. Wincenty skrycie kocha się w pannie Helence, wie jednak, że jako prosty sklepikarz nie będzie mógł jej zapewnić dostatniego życia. Pewnego dnia, dzięki protekcji sąsiada, Wincenty zyskuje szansę na debiut w teatrze. Niestety występ okazuje się całkowitą porażką. Za to mała Basieńka, dostrzeżona przez producenta filmowego, otrzymuje bardzo korzystną propozycję zagrania w filmie. Wincenty wreszcie może oświadczyć się Helence.

Saszetka proszku z kogutkiem, Muzeum Miasta Gdyni

Główną rolę odtwarza Adolf Dymsza, jeden z najsławniejszych aktorów tamtych lat, nazywany komikiem o smutnych oczach. Rzeczywiście w wielu scenach, mimo bardzo wesołego nastroju, oczy artysty wyrażają smutek i tęsknotę, co jeszcze bardziej potęguje efekt komiczny. Dymsza dominuje na pierwszym planie do tego stopnia, że reszta obsady stanowi właściwie tylko tło. Wspaniały popis zwariowanego humoru można zobaczyć w sekwencji, gdy Wincenty ma wreszcie wymarzoną okazję, by wystąpić na prawdziwej scenie teatralnej.

 

Adolf Dymsza i Kazimierz Krukowski, fotos z filmu Michała Waszyńskiego ABC miłości, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny

ABC miłości to dziś wielka ciekawostka, która wiele mówi o polskim przemyśle filmowym lat trzydziestych. Film ten powstał w bardzo krótkim czasie. Cała produkcja zajęła około półtora miesiąca. Zdjęcia rozpoczęto w styczniu 1935 roku, a już pod koniec lutego odbyła się premiera. Dodatkowo, ponieważ scenariusz nie dotarł na czas, a terminy nagliły i nie można było zmienić rezerwacji studia filmowego, przez pierwsze dwa dni Michał Waszyński kręcił… z pamięci. Na tym jednak nie koniec niespodzianek. Już podczas realizacji filmu okazało się, że dziewczynka, która miała grać małą kuzynkę Wincentego, była zbyt nerwowa i nie nadawała się do tej roli. Z pomocą przyszedł operator filmu, Albert Wywerka, proponując, by wystąpiła jego od maleńkości oswojona z planem filmowym córeczka, która kiedyś zagrała epizod w filmie Cham. I rzeczywiście Basię (która pierwotnie miała na imię Zuzia) zagrała Basia Wywerkówna. Była to jej ostatnia rola, więcej nie pojawiła się na srebrnym ekranie, ale nie zakończyła swojej przygody z filmem. Po wojnie pracowała jako montażystka w Telewizji Polskiej.

Michał Pieńkowski

Powrót ZOBACZ NA OSI CZASU
drukuj wyślij facebook

Dźwiękowe kino nieme. Film "Niebezpieczny romans" w reżyserii Michała Waszyńskiego

Pani minister tańczy. Film Juliusza Gardana

SKANDAL SPRZED LAT NA SREBRNYM EKRANIE. Film „Ludzie bez jutra” Aleksandra Hertza ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego

Z książkowych kart na srebrny ekran. "Doktór Murek" w reżyserii Juliusza Gardana

Operetka na srebrnym ekranie. Film "10% dla mnie" Juliusza Gardana

Od oburzenia matron po uwielbienie tłumów. O kinematografii polsko-żydowskiej w międzywojniu w albumach Feliksa Matuszelańskiego ze zbiorów Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN