Społeczeństwo i jednostka wobec doświadczenia II wojny światowej

Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i uczniów szkół średnich

II wojna światowa przyniosła społeczeństwu II Rzeczypospolitej dramatyczne cierpienia oraz niemożliwe do powetowania straty w spuściźnie kulturalnej. Hitlerowscy okupanci dokonali niemal całkowitej zagłady ludności żydowskiej, stanowiącej przed wojną około 10 procent ogółu obywateli. Przez cały czas trwania wojny Polacy bohatersko walczyli na prawie wszystkich frontach. Na terenach okupowanych stworzyli Polskie Państwo Podziemne, a w 1944 roku rozpoczęli walkę z Niemcami, by wystąpić w charakterze pełnoprawnych gospodarzy wobec zajmującej ziemie polskie Armii Czerwonej. Pomimo to państwo polskie utraciło na blisko pół wieku suwerenność, a Kresy Wschodnie zostały włączone do Związku Radzieckiego. Nowe granice Polski przesunęły się daleko na zachód.

Przyglądając się tym tragicznym czasom, należy pamiętać o osobistym doświadczeniu jednostek. Warto zastanowić się, jak wyglądało indywidualne uwikłanie w historię? Jakie postawy przyjmowano wobec nieustannego zagrożenia? Co nam mówią losy zwykłych ludzi?

Na dzieje Polski w II wojnie światowej składa się wiele wątków tematycznych. Wpierw niespodziewana klęska w kampanii wrześniowej i konieczność zmierzenia się z polityką okupantów – hitlerowskich Niemiec i stalinowskiego Związku Radzieckiego. Terror, przemoc, deportacje, dążenie do likwidacji śladów polskości wywołały szok u społeczeństwa wierzącego w potęgę II Rzeczypospolitej.

Portret Marii Raczyńskiej

Witold Wojtkiewicz, Portret Marii Raczyńskiej (Pani M.R.), po 1900, Muzeum Narodowe w Kielcach, źródło: zbiory on-line MNK

W okupacyjnej rzeczywistości niektórzy podejmowali walkę, inni próbowali dostosować się do nowych warunków. Część Polaków znalazła się (z własnej woli lub pod przymusem) poza ziemiami polskimi. Drogi powrotu do ojczyzny prowadziły przez wiele zakątków świata, często u boku różnych armii.

Spośród blisko sześciu milionów obywateli, którzy zginęli podczas wojny, niemal połowę stanowili polscy Żydzi. Społeczność dzieląca od stuleci losy z Polakami niemal całkowicie zniknęła, pozostawiając po sobie przerażającą pustkę…

Kurt Grimm, Wozy konne na zamarzniętej Wiśle w Toruniu, w tle uszkodzony most kolejowy, luty 1940, Muzeum Okręgowe w Toruniu, dzięki uprzejmości muzeum

Może się to wydawać niezwykłe, ale straszny czas wojny i okupacji nie zmusił do milczenia twórców. W konspiracji, ryzykując życie, tworzyli oni dzieła świadczące o żywotności kultury polskiej i podtrzymujące na duchu społeczeństwo. Koniec wojny przyniósł efekty, których niemal nikt się nie spodziewał: zmiany terytorialne, deportacje ludności, dominację Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) i wprowadzenie systemu komunistycznego. Przez kolejne dziesięciolecia doświadczenie wojenne inspirowało i nadal inspiruje artystów. Obraz lat 1939–1945 w literaturze, filmie, muzyce może dziś stanowić punkt wyjścia zastanowienia się i dyskusji nad losami nie tylko całego państwa, ale i zwykłych ludzi.

Portret Ludwika Hirszwelda siedzącego w fotelu

Roman Kramsztyk, Portret Ludwika Hirszwelda, 1923, Muzeum Narodowe w Warszawie, źródło: cyfrowe MNW

Niniejszy pakiet rekomendujemy nauczycielom i uczniom szkół średnich. Proponujemy sięgnięcie do artykułów z portalu HISTORIA: POSZUKAJ oraz skorzystanie z tekstów poświęconych wydarzeniom, obiektom, postaciom i zjawiskom, które – zazwyczaj mniej znane, odległe od tych najczęściej eksponowanych – znakomicie uzupełniają wiedzę przewidzianą przez podstawę programową. Namawiamy również do skorzystania z innych artykułów, niewspomnianych w tym pakiecie, które znajdują się w zakładce WIEDZA. Ciekawe może być także zaznajomienie się z tekstami omówionymi w pakiecie przeznaczonym dla szkoły podstawowej. Przekrojowe, syntetyczne ujęcia szeregu podstawowych zagadnień znajdują się z kolei w zakładce ŚCIEŻKI HISTORII.

Sten z wytwórni przy ulicy Grzybowskiej 25, widok ogólny, Muzeum Wojska Polskiego

Pakiet składa się z pięciu części oraz propozycji ćwiczeń. W części I omawiamy artykuły poświęcone obiektom muzealnym związanym z kampanią wrześniową oraz materiały dotyczące polityki najeźdźców i losów ludzi, którzy znaleźli się pod okupacją niemiecką. Część II przybliża zagadnienia odnoszące się do życia codziennego na ziemiach polskich, zjawisk charakterystycznych dla lat wojny oraz wybranych form walki o niepodległość. W części III proponujemy przyjrzenie się wybranym losom tych, którzy musieli opuścić ojczyznę. Zaskakujące i niezmiernie interesujące eksponaty muzealne pozwalają na pochylenie się nad bardzo prywatnymi doświadczeniami znanych i nieznanych bohaterów. Mogą przy tym zainspirować uczniów do podjęcia indywidualnych poszukiwań, najlepiej pod kierunkiem nauczyciela. Część IV jest poświęcona tragicznym losom Żydów – pragniemy je przybliżyć poprzez zwrócenie uwagi na zbrodniczy charakter polityki hitlerowców, dramat jednostek i heroiczną próbę walki o godność. Artykuły z części V odnoszą się do wybranych przykładów życia kulturalnego, atmosfery towarzyszącej wyzwoleniu spod okupacji niemieckiej w 1945 roku i powojennych „tekstów kultury” dotyczących II wojny światowej. Pakiet zamyka propozycja ćwiczeń i zadań umożliwiających wykorzystanie materiałów z portalu HISTORIA: POSZUKAJ do usystematyzowania wiedzy i powtórzenia materiału nie tylko z podstawy programowej, ale i wykraczającego poza nią.

Pobierz:
Spoleczenstwo_i_jednostka_wobec_doswiadczenia_II_wojny_swiatowej.pdf

Posłuchaj podcastów:

Z Taszkentu do Bombaju, czyli Hanka Ordonówna ratuje polskie dzieci

Z Włoch przez gorczańskie polany do Stanów Zjednoczonych. Epopeja amerykańskich lotników uratowanych przez polskich górali i partyzantów



Powrót
drukuj wyślij facebook

Steny z ulicy Grzybowskiej. Konspiracyjny warsztat rusznikarski w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego

„Szwoleżerki” dla KOP-u. Umundurowanie żołnierza Korpusu Ochrony Pogranicza ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego

Bibułki z zapisem dramatu. Grypsy więzienne z niemieckiego nazistowskiego więzienia dla kobiet w zbiorach Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi

Jedenastka z Krakowa. Unikatowy samolot myśliwski PZL P.11c ze zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Sport z potrzeby serca, czyli Bronisław Czech

Suknia z resztek, buty z juchtu. O ubraniach z czasów II wojny światowej w zbiorach Muzeum Warszawy

Wróżki, proroctwa, seanse spirytystyczne. Nietypowa moda w czasie okupacji

„Wyzwalanie” Górnego Śląska, czyli o „tragedii górnośląskiej”

„Wiedza ― moją nadzieją i ukojeniem; bez niej nie wytrwałbym”. Ludwik Hirszfeld w warszawskim getcie

Godzina W według Lao Che

Płomienie nad Łodzią. Klatka schodowa byłego Niemieckiego Nazistowskiego Więzienia na Radogoszczu w Oddziale Martyrologii Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi

Jak pech, to pech…Film Andrzeja Munka "Zezowate szczęście"

Bohaterski zryw skazanych na śmierć. Bunt Sonderkommando w obozie Auschwitz-Birkenau

Od żółwi do jedwabnych pończoch. Czarny rynek w okupowanej Warszawie

 

STUDIA W GŁĘBOKIEJ KONSPIRACJI. Tajne nauczanie w Krakowie podczas II wojny światowej

Radzieckie działo z polskim kontekstem. SU-76 ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego

Abstrakcyjna rzeźba zamiast aktorki w zwiewnych tiulach. Romantyczny dramat i awangardowa forma, czyli "Balladyna" w realizacji Teatru Niezależnego w 1943 roku

Jak rzeźbiarz może złożyć hołd kompozytorowi? Losy pomnika Fryderyka Chopina w Łazienkach Królewskich w Warszawie

Parabellum generała Sosabowskiego. Niezwykłe trofeum spod Arnhem w kolekcji Muzeum Wojska Polskiego

Z Taszkentu do Bombaju, czyli Hanka Ordonówna ratuje polskie dzieci

Ostatni niemy świadek. Kufer rodziny Schwarzów ze zbiorów Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi

Kolorysta w mrokach historii. Wojenne losy Józefa Czapskiego

Pomoc płynie z Kanady. Notes Komitetu Polek Niesienia Pomocy Ojczyźnie w zbiorach Ogniwo Polish Museum w Winnipeg, Manitoba w Kanadzie

Kobieta wobec wojny. Elna Gistedt i jej dzieci

Młodopolska Muza i obiekt nieszczęśliwej miłości. Portret Marii Raczyńskiej Witolda Wojtkiewicza w Muzeum Narodowym w Kielcach
Z Małego Płocka do kraju klonowego liścia. Pamiątki Wacława Kuzi w Ogniwo Polish Museum w Winnipeg, Manitoba w Kanadzie
Witold Pilecki bohater Auschwitz

Pistolet symbol – Vis wzór 35. Przedwojenne pistolety z radomskiej Fabryki Broni ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego

Sukienka ze skrawków płaszczy wojskowych. Pamiątka historyczna ze zbiorów Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN