Autochrom – triumf koloru. W 110 rocznicę wynalazku fotografii kolorowej

Wystawa czasowa w Muzeum Narodowym w Gdańsku

do końca września można oglądać wystawę "Autochrom - triumf  koloru. W 110 rocznicę wynalazku fotografii kolorowej" prezentowaną w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Wydarzenie przybliża publiczności istotę autochromu, jego magiczną atmosferę i przydatność barwnego medium dla dokumentacji rzeczywistości sprzed ponad 100 lat.

Jakkolwiek współcześnie fotografia stała się medium powszechnie stosowanym, to historia fotografii, w tym fotografii barwnej nie jest szeroko znana. Autochrom - praprzodek fotografii cyfrowej jako pierwsza fotografia barwna na szklanych płytkach została opatentowana w 1903 roku, przez Braci Lumière. Auguste i Louis Lumière znani głównie z równie rewolucyjnego wynalazku jakim był kinematograf, skomercjalizowali wynalazek w 1907, rozpoczynając produkcję płyt szklanych ze specjalną barwioną skrobiową emulsją, które służyły utrwaleniu kolorowego świata. Z ich epokowego wynalazku korzystali z entuzjazmem fotografowie zawodowi jak i amatorzy aż do lat trzydziestych XX w i popularyzacji technologii fotografii na filmie celuloidowym przez firmę Kodak.

 

Autor nieznany, Nad jeziorem Genewskim, z kolekcji prywatnej Soizic Audouard i Elisabeth Nora

Wystawa jest premierową w Polsce ekspozycją francuskiej unikalnej kolekcji, prezentowanej w 2013 roku w ramach programu Marsylia Europejska Stolica Kultury. Eksponowane autochromy pochodzą ze zbiorów prywatnych Soizic Audouard i Elisabeth Nora, ale także z kolekcji spadkobierców braci Lumière i innych prywatnych i publicznych zbiorów europejskich. Oprócz wielu anonimowych prac na wystawie pokazane zostaną autochromy zrealizowane przez słynnych fotografów takich jak Alfred Stieglitz, August i Louis Lumière, Leon Gimpel, Paul Haviland, Heinrich Kühn, Jules Gervais –Courtellemont.

 

Autor nieznany, Kwiaciarka, z kolekcji prywatnej Soizic Audouard i Elisabeth Nora

Polskiego kontekstu doda wystawie multimedialna prezentacja rodzimych twórców autochromu Tadeusza Rzący (1868-1928) ze zbiorów Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, oraz Stanisława Krygowskiego (1868 – 1944) ze zbiorów Centralnego Ośrodka Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie. Obaj twórcy nie zostali dotąd docenieni w pełni a jako polscy pionierzy techniki autochromowej zarejestrowali barwne fotografie Tatr i polskiej wsi.

 

Autor nieznany, Kwiaciarka, z kolekcji prywatnej Soizic Audouard i Elisabeth Nora

Autochrom zrewolucjonizował fotografię, choć stylistycznie nawiązywał do gustu epoki  impresjonizmu i piktorializmu. Choć uważano go za łatwy sposób odtworzenia rzeczywistości, to dla amatorów stał się okazją do tworzenia archiwów podróży, dokumentowania własnej rodziny, piękna natury ale i wydarzeń politycznych. Tematyka ponad 100 prac na wystawie w Muzeum Narodowym w Gdańsku obejmuje głównie pejzaż nadmorski, górski, miejski, portret pojedynczy i zbiorowy oraz martwe natury. Na pojedynczych autochromach obejrzymy także przykłady fotografii z zakresu medycyny czy biologii. Oprócz autochromów oryginalnych zaprezentowane zostaną także podświetlane powiększenia fotografii jak i szereg sprzętów do jej oglądania w tym stereoskopów, diaskopów z kolekcji Soizic Audouard i Elisabeth Nora.

Z okazji wystawy został wydany katalog będący rzadką w Polsce publikacją poświęconą zagadnieniu fotografii autochromowej z tekstami m.in. najwybitniejszych znawców tematu we Francji: prof. Nathalie Boulouch (Uniwersytet 2 Rennes) i prof. Bertranda Lavedrine (Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu) oraz Marty Miskowiec(Muzeum Historii Fotografii w Krakowie). 

 

Wystawie towarzyszy bogaty program edukacyjny upowszechniający wiedzę na temat historii fotografii i kinematografii pod patronatem Akcja Anima. Więcej informacji na:

http://www.mng.gda.pl/events/autochrom-triumf-koloru-w-110-rocznice-wynalazku-fotografii-kolorowej/

Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów)

Termin: 01.07. – 24.09.2017

Kuratorki: Soizic Audouard, Elizabeth Nora, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka

Współpraca: Maja Bieńkowska

Koordynacja projektu i współpraca merytoryczna: Klaudia Podsiadło

 

Powrót
drukuj wyślij facebook